katte-vacc

Vaccinationer af og smitsomme lidelser hos kat

Vi har i Danmark adskillige smitsomme lidelser hos katte. Nogle kan vi vaccinere imod, andre ikke – nogle ønsker vi at vaccinere imod og atter andre ikke. På trods af dette er der bred enighed om at basisvaccinere i killingeperioden og efterfølgende at et årligt sundhedschek samt vaccination er en god ide, og de fleste vælger en kombivaccine som dækker tre sygdomme. De tre sygdomme vi på klinikken oftest vaccinerer imod er:

Kattesyge: Er et virus som væsentligst angriber mave-tarmsystemet og symptomerne er opkast og voldsom diarre, samt appetitløshed. Katten vil hurtigt dehydrere (komme til at lide af væskemangel) og i mange tilfælde dø af dette på grund af kredsløbskollaps – således regner man med at ca. 90% af unge individer og “kun” 50% af voksne individer dør af sygdommen. Overlever katten er der til gengæld livslang immunitet. Smitte er via opkast, afføring, savl og andre kropsvæsker og inkubationstiden (fra smitte til udbrud) er 2-9 dage. Heldigvis har kattesyge været en del af vaccinationsprogrammet i rigtig mange år og sygdommen er derfor ikke specielt udbredt i byområder, hvorimod den er relativt almindelig i landområder. Kattesygevirus er et meget stabilt virus, som kan ligge i omgivelserne i adskillige måneder.

Katteinfluenza: Er en virusgruppe som typisk giver symptomer i øvre luftveje samt øjne og som regel er dette kombineret med høj feber. De to mest almindelige virus er Calicivirus og Rhinotracheitisvirus. Kattene oplever typisk øjenflåd, nysen, næseflåd, feber, appetitløshed, sår og erosioner i mundhulen og eventuelt irriteret tandkød. Dødelighed ses hyppigst hos unge og svagelige individer. Inkubationstiden er som for kattesyge også 2-9 dage – hyppigst omkring 5 dage. Som for andre virusinfektioner er der ingen specifik behandling. Det gælder om at møde symptomerne og dæmpe dem – vigtigst er det at komme i gang i tide, så kroppen ikke er kommet for langt ud inden behandlingen sættes i gang. Typisk gives antibiotika mod sekundære infektioner, som opstår fordi kroppen er svækket, væske som give intravenøst præcist som på mennesker i væskeunderskud, øjendråber, febernedsættende, kvalmestillende og hvad der ellers skal til for at få patienten til at føle sig bedre tilpas.

Chlamydia: Optræder hos k atte oftest som en øjenkathar, men kan også involvere lettere luftsvejsproblemer. Symptomerne starter ofte som en ensidig øjenirritation, men kan hurtigt udvikle sig til begge øjne, nysen, næse- og tåreflåd og evt. hoste. Symptomerne topper efter et par uger og vil derefter i mange tilfælde klinge af, men i nogle tilfælde kan der blive tale om kroniske og til dels invaliderende øjenproblemer. Hunkatte som har haft lidelsen kan overføre Chlamydia til livmoderen og derefter videre til nyfødte killinger, som derfor allerede har øjenproblemer når øjnene normalt åbner sig – ca. i 10 dages alderen.

Ved siden af disse tre lidelser støder vi af og til på smitsom leukæmi. Smitsom leukæmi er en virusudløst cancerform som typisk overføres ved bid. Sygdommen, også kaldet FeLV (Felint Leukæmi Virus) kan forebygges ved at vaccinere, men fordi vi ser relativt få tilfælde og fordi man ved vaccination uden forudgående test for om katten er rask bærer af sygdommen kan aktivere en lidelse som katten ellers aldrig ville have fået, så er vaccination ikke almindeligt udbredt i det Storkøbenhavnske område. Symptomerne er en nedstemt utrivelig kat, hoste og vejrtrækningsproblemer, opkast, diarre, afmagring, hævede lymfekirtler – altså en påvirkning af hele kroppen.

Herudover findes FIP; Felin Infektiøs Peritonitis – en lidelse som oftest optræder indenfor racekattemiljøet, som også kan ligge latent (gemt) og komme til udbrud under visse forhold såsom stress, mange katte samme sted – pensioner/udstillinger. Symptomerne er ofte nedstemthed, høj feber, vejrtrækningsproblemer, appetitløshed. Der findes hverken behandling eller vaccination. FIV er kattenes udgave af menneskers HIV. Der sker også her en nedbrydning af immunforsvaret, med efterfølgende manglende modstandskraft mod infektioner, nedstemthed og andre uspecifikke symptomer. Heller ikke her er der behandling eller vaccination til rådighed.

Herudover skal der vaccineres mod rabies, hvis man ønsker at tage katten med på rejser udenfor landets grænser – læs mere i rejse med hund og kat.